Intervju 2009. godine za časopis „Zvona“.

 

Što ljude privlači u ponudi New Age-a? Iako taj pokret nema definiranu strukturu i nauk, vjerojatno možemo izdvojiti neke njegove karakteristike koje su posebno atraktivne čovjeku današnjice?

Nakon razočaranja u minule ideologije čovjek je postao svojevrsni duhovni nomad u potrazi za smislom života. Ljudska duša čezne za Bogom. Tempo i stil života što mu ga utilitarističko društvo nameče s jedne strane, i ograničenja, besperspektivnost i nezaposlenost s druge strane, čovjeka frustriraju. Osjeća svojevrsnu razjedinjenost svoga bića između mogućnosti i granica. Paradoksalno je da na suvremenom stupnju razvoja komunikacije pojedinac pati od osamljenosti kao nikada ranije u povijesti. Hvata ga strah i nesnalaženje pred vrtoglavim razvojem tehnologije i znanosti koji graniče sa znanstvenom fantastikom. U tome i takvome otuđenome svijetu pojedinac traži nekakav «socijalni uterus», oazu mira i sigurnosti. Budući ih sve manje nalazi u obitelji koje su pretrpjele havariju, a Crkva mu se predstavlja birokratiziranom i institucionaliziranom, poseže za sedativima, ili granice svoga bića nastoji premostiti bijegom u virtualni svijet, svijet iluzije, opijata ili magije. Zato su danas na cijeni tečajevi i seminari afirmacije i jačanja samopouzdanja, kreativnosti, razvijanja vlastitih potencijala ili samoostvarenja koji, nerijetko, pojedinca proglašavaju bogom, a svijet iluzijom, mayom, proizvodom vlastitog uma, pa je za promjenu svijeta dovoljna promjena svijesti što se ostvaruje kroz različite tehnike meditacije i joge. Pojedinac se osjeća bogom koji vlastitim umom mijenja stvarnost. Riječ je o narcisoidnoj duhovnosti koja ga lišava osobne odgovornosti i zahtjeva da se vlastitim snagama zauzme za preobrazbu svijeta. Pozitivnim mislima pripisuju se božanski atributi. Promiče se evanđelje prosperiteta, kultura zdravizma, savršenog zdravlja i vječne mladosti. U tim okvirima, mislim, da treba tražiti i odgovor na Vaše pitanje.

 

Što Katolička crkva i kršćanstvo mogu danas ponuditi čovjeku da bi zadovoljili njegovu potrebu za duhovnošću?

Više nije «in» pripadati Crkvi. Svjedoci smo porasta zanimanja za duhovnost, ljudi doista traže Boga, ali ne više unutar Crkve. To je činjenica koja nas kao Crkvu ne smije ostaviti ravnodušnima. Krist je i danas izazov ali, nažalost, ne više Krist Crkve, još manje Crkva. Crkvi hitno trebaju kuče duhovnih obnova koje će ponuditi zdravu eklezijalnost i autentično poimanje istina kršćanske vjere, ali u malim skupinama. Bojim se da smo opasno podcijenili snagu poganske struje koja putem medija, osobito literature i filmova, iskrivljuje istine vjere. Gnoza postaje sve popularnija i atraktivnija. Preslabo smo nazočni u svjetovnim medijima. Stručnjaci za sva vjerska područja morali bi u svako doba biti lako dostupni novinarima i prisutni u medijima. U svim medijima. Svjetovni mediji obiluju poluistinama ili neistinama iz crkvenog života. Osobito priprava za sakramente kršćanske inicijacije te srednjoškolska i studentska dob zahtijevaju novi profil evangelizacije i evangelizatora. Teologija tijela Ivana Pavla II., u Hrvatskoj skoro potpuno nepoznata, jedan je od pastoralno dobro osmišljenih modela za mlade našeg vremena. «Tiho otpadništvo» europske kulture, na koje upozorava isti papa, imperativ je Crkvi za novu evangelizaciju. Naglasak je upravo na riječi «nova». Nova mora biti u metodi i nova u zanosu. Bez uključivanja evangeliziranih laika, teško je očekivati da sami župnici učine značajnije iskorake. Samo timskim radom moguće je požnjeti značajnije rezultate. Nedostaju nam učitelji duhovnog života i individualno vodstvo duša. Treba odati priznanje požrtvovnim svećenicima, ali i priznati da još uvijek oskudijevamo dobrim ispovjednicima, osobito onima koji bi bili na raspolaganju i za individualni razgovor s ljudima u potrebi. Tarot majstori i vidovnjaci dostupni su 24 sata dnevno. A kad nevolja pritisne pomoć se traži bilo gdje.

 

Unutar nove religioznosti vrlo su popularni iscjeliteljski pokreti i alternativna medicina koji se koriste religioznim naukom. U čemu je tajna njihova uspjeha? Zbog čega im se ljudi obraćaju?

Zbog zdravlja. Bolestan čovjek ne pita za cijenu. Protivni vjetrove ne mlate samo po Crkvi. I službena medicina je na udaru kritike New agea. Prigovara joj se, na interpersonalnoj razini, zbog odsutnosti empatije, osobnog pristupa, susreta, a na razini metode, što čovjeka promatra serijski, kao brojku, depersonalizirano, kao stroj, zapostavljajući sve njegove dimenzije, uključujući i onu duhovnu. Otklanja simptome ali ne i uzroke bolesti. Iscjelitelji pokazuju empatiju prema bolesniku, obavijeni su aureolom misterioznosti i tvrde da čovjeka iscjeljuju holistički, cjelovito, otklanjajući i same uzroke njihove bolesti, a ne samo simptome. Osobito su nada u trenucima kada službena medicina iscrpi svoja dostignuća.

 

Koje opasnosti kriju takve metode. Ima li u njima ičega dobrog ili se uglavnom svode na pokušaj prijevare?

Iscjelitelji koji svoje usluge masno naplaćuju, osobito oni koji samim pacijentima prepuštaju da procijene i ostave prilog koliko njihovo zdravlje vrijedi, opasni su kada obećavaju izlječenje od svih bolesti. Dvostruko su opasniji oni koji odvraćaju od daljnje primjene klasične medicine. Na duhovnoj razini mogu naškoditi iscjelitelji koji pacijenta uvode u komunikaciju s onostranim bićima, ma pod kojim im se imenima ona objavljivala. Odsutnost stručnosti većina od njih prikriva svojom darovitošću i tumači posjedovanjem posebnih moćiju iscjeljivanja. Imajući u vidu mnogobrojnost psihosomatskih oboljenja i kompleksnost bolesti, nije isključeno da se mogu dogoditi i poneka spontana ozdravljenja sugestijom, makar i u magijskom ambijentu, ali ne moćima iscjelitelja, nego snagom sugestije. S druge pak strane, što bi se moglo prihvatiti, to su iscjelitelji koji se služe nekim oblicima tradicionalne nekonvencionalne ili manipulativne medicine, ali koji su stručno kvalificirani na priznatim svjetskim učilištima, osobito ako su po struci i liječnici klasične medicine.

 

Spomenuli ste da iscjelitelji koriste prostor između medicine i religije. S ciljem informiranja javnosti pokrenuli ste, ako sam dobro shvatio, seminare namijenjene prvenstveno ljudima od struke, liječnicima i teolozima. Recite nam više o tome?

Nakon dugogodišnjeg održavanja predavanja po različitim mjestima u Hrvatskoj ali i šire, budući da sve teže uspijevam odgovoriti pozivima, rodila mi se zamisao o osposobljavanju ekipe stručnjaka koji bi samostalno mogli istraživati i davati orijentir na ovom području. U tom smislu prikupio sam bogatu specijaliziranu knjižnicu koja će uskoro biti dostupna javnosti, a pred realizacijom smo i otvaranja Centra za istraživanje novih religioznih pokreta, sekti i kultova koji bi se zvao «Hrvatski Areopag», po uzoru na onaj Grčki, u Ateni, koji je obilovao svim božanstvima staroga svijeta, na kojemu je sv. Pavao propovijedao o «nepoznatom Bogu». Cilj centra bio bi istraživanje i informiranje o sektama i kultovima, promicanje ekumenizma i međureligijskog dijaloga po uzoru na Duh Asiza, ali istovremeno i evangelizacija. Potreban je, međutim, tim suradnika. Kroz četiri seminara raspoređena u dvije godine, za ljude svih struka i zanimanja, ne samo liječnika i teologa, osposobio bi se krug stručnih suradnika. Do sada je održan prvi seminar «Kršćanstvo i New age». Drugi će se održati od 13. do 15. studenoga 2009. na temu iscjeliteljskih tehnika New agea, treći, o sektama, u proljeće slijedeće godine, a četvrti, o interpretaciji Isus Krista izvan kršćanstva, na jesen. U okvirima navedenog programa predviđam i jedno stručno putovanje u Indiju na ljeto slijedeće godine. Mogu se prijaviti svi zainteresirani.

 

ZATVORI »